پودر وانیل ساخته شده از دانه های وانیل، طعم وانیل شدیدتری نسبت به عصاره وانیل دارد و می تواند نه تنها در دستور العمل های پخت، بلکه به عنوان یک شیرین کننده طبیعی استفاده شود. خالص ترین شکل پودر وانیل از دانه های وانیل به دست می آید.

وانیل آسیاب شده در اصل دانه های کامل وانیل است که خشک شده و به صورت پودر در آمده است. این ماده با کمی تمرین و خلاقیت، ممکن است همان چیزی باشد که برای افزودن گرما و طعم به محصولات پخته شده و دسرهایتان نیاز دارید.

پودر وانیل آسیاب شده خالص گران تر از شکر وانیلی است زیرا از غلاف وانیل خالص ساخته شده است و هیچ مواد مصنوعی یا اضافی در آن اضافه نشده است. پودر وانیل باید قهوه ای تیره باشد زیرا از دانه ها استفاده می شود.لوبیاهای وانیلی کاملاً خشک می شوند و سپس به صورت پودر ریز در می آیند. پودر وانیل مشابه شکر وانیل نیست. بسیاری از محصولات موجود در بازار که ادعا می کنند پودر وانیل هستند در واقع شکر با طعم وانیل هستند. این مواد پودری سفید بژ در واقع مالتودکسترین، دکستروز یا ساکارز ریز آسیاب شده با وانیل هستند. در حالی که شکر وانیل یک تقویت کننده طعم عالی است، پودر وانیل نیست. شکر وانیلی را می توان به عنوان جایگزین شکر معمولی در پخت و پز استفاده کرد و حتی می توان از آن برای شیرین کردن قهوه صبح خود استفاده کرد. اما نمی توان از آن به همان شیوه یا با همان سطوح موفقیت استفاده کرد.

دلایل و موارد متعددی وجود دارد که باید از پودر وانیل به جای عصاره وانیل استفاده شود. یکی این است که زمانی که می خواهید وانیل به عنوان طعم غالب در دستور غذا حضور پیدا کند. دیگری زمانی است که چیزی را با حرارت بسیار زیاد یا برای مدت طولانی می‌پزید، مثلاً پودینگ ها، کیک ها و شیرینی های مختلف.

در این موارد، شما باید از پودر وانیل استفاده کنید زیرا طعم وانیل قوی تری ارائه می دهد. این نه تنها به این دلیل است که از کل غلاف وانیل استفاده می شود، بلکه به این دلیل است که پودر وانیل به فرآیند پخت بهتر پاسخ می دهد.

پودر وانیل طعم و عطر خود را حتی در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت بالا حفظ می کند. پودر وانیل را می توان در هر دستور غذایی که نیاز به عصاره وانیل دارد جایگزین کرد، با این حال، چون بسیار قوی تر است، فقط باید از نصف مقدار مشخص شده برای عصاره وانیل استفاده کنید.

از پودر وانیل در شیرینی پزی، تهیه بستنی، دسر و طعم دار کردن مکمل های ورزشی استفاده میشود.