0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
تاثیر رژیم کتوژنیک بدون انجام تمرینات ورزشی بر روی بدن و بررسی انواع رژیم کتوژنیک

رژیم کتو حتی بدون رژیم تمرینی چگونه کار می کند؟

کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها مواد مغذی اصلی هستند که منبع انرژی هستند. همانطور که بدن ما این مواد مغذی اصلی را متابولیزه می کند تا انرژی برای تمام فعالیت های فیزیکی و شیمیایی بدست آورد. انرژی اصلی از کربوهیدرات ها تأمین می شود که تقریباً 60 تا 65 درصد کل انرژی دریافتی است. پروتئین و چربی ها وظیفه تامین انرژی را در غیاب کربوهیدرات ها بر عهده می گیرند. متابولیسم چربی بیشتر در مقایسه با کربوهیدرات ها و چربی ها منجر به تولید اجسام کتون می شود. در رژیم کتو نیز همین اتفاق یعنی تغییر منبع اصلی انرژی از کربوهیدرات ها به چربی ها می افتد. این حالت کتوز متابولیسم چربی و کاهش وزن را تسریع می کند.

48 ساعت طول می کشد تا مغز از گلوکز به اجسام کتونی تبدیل شود. کتوز به بدن کمک می کند از استفاده از پروتئین، از ماهیچه، برای گلوکونئوژنز برای ساخت گلوکز جلوگیری کند. مغز عضوی گرسنه است که هر روز انرژی زیادی مصرف می کند و نمی تواند مستقیماً با چربی کار کند. فقط می تواند با گلوکز یا کتون کار کند. رژیم کتو در مقایسه با سایر رژیم ها 2 تا 3 برابر در کاهش وزن موثر است.

رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن

ماکروهایی که می توانند به کاهش وزن شما حتی بدون برنامه تمرینی کمک کنند کدامند؟

به طور کلی، ما در تمام وعده های غذایی خود کربوهیدرات مصرف می کنیم، اما در رژیم کتو، باید منابع انرژی خود را تغییر دهیم.

شما باید چربی های سالم مانند خامه، پنیر، زرده تخم مرغ، روغن آووکادو، روغن ماکادامیا، روغن آووکادو، کره، روغن نارگیل، روغن MCT و آجیل را اضافه کنید. منابع خوب پروتئین تخم مرغ، پنیر، مرغ، ماهی، میگو، بیکن، گوشت گاو، سویا و پروتئین آب پنیر هستند.

مهم ترین قسمت سبزی است، انتخاب نوع سبزی مناسب که کربوهیدرات کمی داشته باشد، گاهی دشوار است. بنابراین، ما در مورد نوع مناسب سبزیجات به شما کمک خواهیم کرد. در اینجا لیستی از سبزیجات مناسب رژیم کتوژنیک آمده است:

  • خیار
  • کلم بروکلی
  • گل كلم
  • اسفناج
  • فلفل دلمه
  • کدو حلوایی
  • کنگر فرنگی
  • نخود فرنگی
  • کلم
  • بادمجان
  • کلم پیچ

می‌توانیم نتیجه بگیریم که شما اگر فقط به غذاهای دوست­دار کتو پایبند باشید و از غذاهای مزاحم فرآیند کتوز اجتناب کنید، می‌توانید به کتوز و کاهش وزن برسید.

سبزیجات قابل استفاده در رژیم کتوژنیک

اگرچه انجام تمرینات ورزشی کمک کننده خوبی برای رژیم غذایی است، اما اگر برای تمرین وقت نداشته باشید باز هم کتو برای شما مفید است.

برنامه رژیم کتو برای کاهش وزن چیست؟

به راحتی می توان در مورد پیروی از یک برنامه رژیم کتو برای کاهش وزن شک داشت، اما وقتی به علم پشت این رژیم نگاه کنید و کمی بیشتر به داستان افرادی که از این رژیم سود برده اند مطالعه کنید، خواهید دید که رژیم کتوژنیک می تواند ابزار موثری برای کاهش وزن باشد.

البته، مانند هر رژیم دیگری (یا هر چیز دیگری در زندگی!)، نتایجی که افراد با رژیم کتو دیده اند، به شرایط آنها بستگی دارد. همه افراد متفاوت هستند و تا زمانی که رژیم کتو را شروع نکنید، نمی‌دانید که بدن شما از نظر فیزیکی چه واکنشی نشان می‌دهد، یا اینکه چقدر راحت می‌توانید از نظر ذهنی آن را دنبال کنید.

برخی از عواملی که می توانند سرعت مشاهده نتایج کاهش وزن کتو را تغییر دهند عبارتند از:

  • این که چند بار در حین انجام رژیم تقلب می کنید
  • ترکیب بدن (درصد چربی بدن، قد، وزن، جنسیت)
  • شرایط سلامتی
  • میزان فعالیت
  • سرعت متابولیک (سریع، آهسته)
  • چقدر انرژی می توانید برای فعالیت های روزانه حفظ کنید

پس از اولین هفته از پیروی از رژیم کتو، احتمالاً کاهش وزن قابل توجهی خواهید داشت. در یک رژیم غذایی "عادی" با کمبود کالری و رژیم ورزشی منظم، بیشتر افراد می توانند انتظار داشته باشند که یک تا دو پوند در هفته وزن کم کنند، در حالی که کسانی که از رژیم کتو پیروی می کنند معمولاً بین دو تا ده پوند کاهش وزن دارند.

با گذشت چهار تا پنج هفته از برنامه رژیم غذایی کتو، اثرات اولیه رژیم را احساس خواهید کرد و امیدواریم که به این روش جدید غذا خوردن برسید. اگر به رژیم غذایی خود به درستی پایبند باشید و زیاد تقلب نکنید (در حالت ایده آل اصلاً) بدن شما به طور فعال چربی می سوزاند تا انرژی بگیرد.در حالی که افسانه های زیادی در مورد معنای رژیم کتو وجود دارد، برای افراد آسان است که اثربخشی برنامه رژیم غذایی کتوژنیک را زیر سوال ببرند. با این حال، اگر با راهنمایی مناسب انجام شود، این رژیم می تواند یکی از بهترین راه ها برای کاهش وزن باشد. با این حال، این رژیم نیز با چالش ها و مشکلات خاص خود همراه است. بسیاری از داستان های موفقیت آمیز رژیم کتو که می خوانید، در مورد چالش هایی صحبت می کنند که در حین دنبال کردن رژیم کتو برای مبتدیان با آن مواجه بودند. با این وجود، اگر این رژیم به درستی انجام شود، فواید زیادی برای سلامتی دارد.

Ketogenic Diet for Weight Loss: Pros and Cons You Need to Know – Trends In  Brief

قبل از درک نحوه عملکرد این رژیم، مهم است که بدانیم رژیم کتو برای مبتدیان چیست. رژیم کتوژنیک یک رژیم کم کربوهیدرات، پروتئین متوسط ​​و پرچرب است. در اینجا، از آنجایی که بدن کربوهیدرات کافی دریافت نمی کند، از چربی ذخیره شده برای انرژی استفاده می کند و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند. از آنجایی که مصرف کربوهیدرات ها به شدت کاهش می یابد، بدن وارد یک حالت متابولیک به نام «کتوز» می شود. وقتی بدن شما وارد حالت کتوز می شود، شروع به سوزاندن سریع و موثر چربی می کند. این رژیم نه تنها به کاهش وزن کمک می کند، بلکه به کنترل سطح قند خون نیز کمک می کند. از این رو، می تواند ثابت کند که نه تنها یک راه موثر برای کاهش وزن بلکه مدیریت افزایش قند خون شما نیز می باشد. برای کسانی که به دنبال این رژیم هستند، باید غذاهای رژیم کتو را که باید مصرف کنند، بدانند.

فواید رژیم کتو برای سلامتی

رژیم کتو فواید و فواید زیادی برای سلامتی دارد. بیایید سعی کنیم بفهمیم رژیم کتو چیست و چگونه به چندین روش به شما کمک می کند:

کاهش وزن

همانطور که واضح است، رژیم کتو به کاهش وزن افراد کمک می کند. از آنجایی که رژیم کتو به بدن نیاز دارد تا وارد حالت کتوز شود که در آن شروع به سوزاندن چربی های ذخیره شده برای انرژی می کند، به کاهش وزن و مدیریت چاقی کمک می کند. رژیم کتو به عنوان یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش وزن در نظر گرفته می‌شود، اگر پس از مشاوره مناسب با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی انجام شود. رژیم کتو از شما می‌خواهد که مصرف کربوهیدرات‌ها را محدود کنید و در عین حال مصرف چربی و پروتئین را در بدن افزایش دهید. این امر بدن را قادر می سازد تا از چربی ها به جای قند برای انرژی استفاده کند. از این رو، قبل از پیروی از این رژیم، باید به خوبی از فهرست غذاهای کتو آگاه بود. قبل از پیروی از برنامه رژیم کتو، به شدت توصیه می شود که با یک متخصص تغذیه یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی معتبر مشورت کنید.

افزایش تمرکز

ثابت شده است که رژیم کتو می تواند تمرکز و عملکرد شناختی را بهبود بخشد. یکی از دلایل آن می تواند ارتقاء سطح قند خون پایدار توسط رژیم کتو باشد. وقتی کربوهیدرات‌های کمی مصرف می‌شود، بدن مجبور می‌شود از چربی برای انرژی به جای گلوکز استفاده کند، که می‌تواند منجر به پایداری سطح قند خون شود. با این سطح قند خون پایدار، ممکن است بتوانید از تصادفات انرژی که می تواند منجر به مه ذهنی و مشکلات تمرکز شود جلوگیری کنید. رژیم کتو همچنین باعث ایجاد کتون ها می شود که می توانند به عنوان یک منبع انرژی متفاوت برای مغز عمل کنند. این کتون ها ممکن است به تقویت عملکرد شناختی و کاهش علائم مه مغزی کمک کنند. بنابراین، پیروی از رژیم کتو ممکن است به افزایش تمرکز و وضوح ذهنی کمک کند.

قند خون را کنترل کنید

ثابت شده است که رژیم کتو کم کربوهیدرات و پرچرب می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. زمانی که کربوهیدرات کمتری مصرف می کنید، بدن شما انسولین کمتری تولید می کند. در نتیجه، خطر افزایش قند خون، که می تواند باعث احساس خستگی، گرسنگی و تحریک شود، کاهش می یابد. مصرف چربی زیاد در رژیم کتو ممکن است باعث شود بعد از غذا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید، که خطر خوردن موادی که کربوهیدرات بالایی دارند و می توانند قند خون شما را افزایش دهند، کاهش می دهد. مطالعات همچنین نشان داده اند که اتخاذ یک رژیم غذایی کتوژنیک می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و سایر بیماری های مرتبط با مقاومت به انسولین کمک کند تا سطح قند خون خود را بهتر کنترل کنند.

افزایش انرژی

رژیم کتو ممکن است به افزایش سطح انرژی در برخی افراد کمک کند. هنگامی که به رژیم کتو پایبند هستید، کربوهیدرات کمتری مصرف می کنید و برای انرژی بیشتر به چربی متکی هستید. از آنجایی که چربی در طول روز کندتر از گلوکز می سوزد، ممکن است منجر به تامین انرژی پایدارتر شود. رژیم کتو همچنین می تواند از افت انرژی که اغلب پس از خوردن وعده های غذایی پر کربوهیدرات اتفاق می افتد جلوگیری کند. رژیم کتو ممکن است یک استراتژی موفق برای برخی افراد برای افزایش سطح انرژی باشد زیرا به تثبیت سطح قند خون کمک می کند و منبع انرژی پایدارتری را تشویق می کند. با این حال، رژیم کتو ممکن است برای همه مناسب نباشد و ممکن است نیاز به نظارت دقیق و تنظیم توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی داشته باشد.

کنترل اشتها

دیده شده است که رژیم کتو به روش های مختلفی به کنترل اشتها کمک می کند. محتوای چربی بالای رژیم کتو باعث می شود بعد از غذا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید، که خطر پرخوری و میان وعده را کاهش می دهد. علاوه بر این، از آنجایی که هضم چربی نسبت به کربوهیدرات ها بیشتر طول می کشد، برای مدت طولانی تری در معده شما باقی می ماند و می تواند شما را برای مدت طولانی تری احساس سیری کند. علاوه بر این، رژیم کتو می تواند پیروی از یک برنامه غذایی کنترل شده با کالری را ساده تر کند و با کاهش گرسنگی و هوس به اهداف کاهش وزن خود برسید.

کاهش حملات صرع

رژیم کتو به ویژه برای کاهش تشنج در کودکان مبتلا به موارد دشوار صرع مانند سندرم لنوکس-گاستوت و سندرم دراوت مفید است. رژیم کتو با تشویق بدن به تولید کتون ها عمل می کند، که محصولات جانبی استفاده از چربی برای انرژی به جای گلوکز کربوهیدرات ها هستند. نشان داده شده است که کتون ها دارای اثر ضد تشنجی هستند که می تواند به کاهش فراوانی و شدت تشنج کمک کند. با این حال، رژیم کتو باید تحت نظارت یک متخصص پزشکی باشد و می توان آن را همراه با داروهای صرع دنبال کرد.

کلسترول و فشار خون

رژیم کتو ممکن است به برخی برای کنترل سطح کلسترول و فشار خون در بدن کمک کند. رژیم کتو می تواند به کاهش سطح کلسترول LDL ("بد") و تری گلیسیرید کمک کند و در عین حال سطح کلسترول HDL ("خوب") را با تشویق به مصرف چربی های سالم و محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها افزایش دهد. در نتیجه ممکن است خطر بیماری قلبی و سکته کمتر باشد. علاوه بر این، رژیم کتوژنیک می تواند فشار خون را کاهش دهد، به خصوص در افرادی که قبلاً فشار خون بالا دارند. رژیم کتو ممکن است این کار را با کمک به کاهش وزن و کاهش مقاومت به انسولین و همچنین کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب انجام دهد. رژیم کتو ممکن است برای همه مناسب نباشد، به خصوص برای افرادی که مشکلات پزشکی خاصی مانند بیماری پانکراس یا کبد دارند. از این رو، صحبت با یک متخصص سلامت قبل از پیروی از برنامه رژیم کتو ضروری است.

مقاومت به انسولین

رژیم کتو ممکن است به ویژه برای بهبود مقاومت به انسولین مفید باشد. رژیم کتو می تواند با محدود کردن مصرف کربوهیدرات و تشویق استفاده از چربی برای انرژی، به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح قند خون کمک کند. بدن شما کربوهیدرات ها را به گلوکز تبدیل می کند که سطح انسولین شما را افزایش می دهد. با این حال، از آنجایی که هنگام پیروی از رژیم کتو کربوهیدرات های کمتری برای تجزیه وجود دارد، بدن شما انسولین کمتری تولید می کند. این می تواند به کاهش مقاومت به انسولین و کنترل سطح قند خون کمک کند. علاوه بر این، رژیم کتو می تواند استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهد، که هر دو می توانند خطر ابتلا به مقاومت به انسولین را افزایش دهند.

رژیم های کتوژنیک برای دیابت و پیش دیابت

رژیم کتو برای افراد دیابتی یا پیش دیابتی چیست؟ بیایید بفهمیم:

از آنجایی که رژیم کتو مصرف کربوهیدرات ها را محدود می کند، به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت خوب عمل می کند زیرا به تنظیم سطح قند خون در بدن کمک می کند. با مصرف کربوهیدرات، سطح انسولین افزایش می یابد. با این حال، در حالی که رژیم کتو را دنبال می کنیم، نه تنها مصرف کربوهیدرات را محدود می کنیم، بلکه مصرف چربی و پروتئین را نیز افزایش می دهیم که به بدن کمک می کند وارد حالت کتوز شود، که در آن بدن به جای قند برای انرژی از چربی ها استفاده می کند. به این ترتیب به بهبود حساسیت به انسولین و جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند.

نکاتی که هنگام پیروی از رژیم کتو برای افراد دیابتی و پیش دیابتی باید در نظر داشته باشید:

  • سطح قند خون خود را به طور منظم کنترل کنید
  • چربی های سالم مانند آووکادو، آجیل، دانه ها و روغن زیتون را انتخاب کنید
  • غذاهای غنی از مواد مغذی بیشتری بخورید
  • مقدار زیادی آب بنوشید زیرا بدن وزن آب خود را در دوره اولیه رژیم کتو از دست خواهد داد
  • به دنبال راهنمایی مناسب از یک متخصص مراقبت های بهداشتی باشید.

    کتوباما
    می توانید با مراجعه به فروشگاه اینتترنتی کتوباما انواع محصولات رژیمی را دیده، محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و پس از خرید آن، آن را در سریع ترین زمان ممکن درب منزل خود تحویل بگیرید. کتوباما در حال حاضر از بزرگ ترین و متنوع ترین فروشگاه های اینترنتی مختص محصولات کتوژنیک می باشد.