0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک

برخلاف سایر میان وعده های شیرین، میوه سرشار از فیبر است که می تواند بسیاری از اثرات سلامتی مرتبط با مصرف کربوهیدرات و شکر را متعادل کند. با انتخابی بودن در مورد میوه هایی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید - و انتخاب گزینه های کم کربوهیدرات و پر فیبر - احتمالاً می توانید از مصرف گاه به گاه یا دو میوه کتو لذت ببرید، در حالی که همچنان در کتوزیس باقی مانده اید. بنابراین کدام میوه کربوهیدرات کم دارد؟ آیا موز برای کتو مفید است؟ و کدام غذاها باعث کاهش در لیست میوه های کتو کم کربوهیدرات می شوند؟

ما هر آنچه را که باید در مورد کتو و میوه بدانید را در زیر پوشش خواهیم داد. البته، همیشه باید قبل از شروع هر رژیم غذایی یا سبک زندگی جدید با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

رژیم کتوژنیک بر کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی برای رسیدن به کتوز تمرکز دارد، یک حالت متابولیک که در آن بدن شروع به سوزاندن چربی برای انرژی به جای گلوکز/کربوهیدرات می کند.

این به طور معمول شامل کاهش مصرف غذاهای پر کربوهیدرات مانند غلات، نشاسته، حبوبات و تنقلات شیرین است، در حالی که در عین حال مصرف چربی های سالم و چربی های عملکردی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، کره با علف و روغن را افزایش می دهد.

یکی از رایج‌ترین افسانه‌های رژیم کتو این است که میوه‌ها نیز باید از رژیم غذایی حذف شوند تا به طور مؤثر به حالت کتوز برسند.

با این حال، این نمی تواند فراتر از واقعیت باشد. در واقع، گزینه‌های میوه‌ای مغذی و خوشمزه‌ای وجود دارد که قطعاً می‌توانند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم کم کربوهیدرات در حد اعتدال گنجانده شوند.

اگرچه میوه ها معمولاً کربوهیدرات بالایی دارند، اما معمولاً پر از فیبر نیز هستند. فیبر بدون هضم در بدن حرکت می کند و به طور کلی بر میزان قند خون مانند کربوهیدرات ها تأثیر نمی گذارد، به این معنی که معمولاً می توان از رژیم غذایی کتوژنیک بدون تأثیر کتوز لذت برد.

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک

آیا می توان با رژیم کتو میوه خورد؟

اکثر میوه ها و انواع توت ها حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند. به همین دلیل هم طعم شیرینی دارند. آنها را می توان به عنوان آب نبات طبیعت در نظر گرفت. به طور کلی، هر چه میوه شیرین تر یا بزرگ تر باشد، قند بیشتری دارد. در رژیم کتو، در حالی که توت ها در حد اعتدال خوب هستند، به طور کلی بهتر است از مصرف میوه های دیگر خودداری کنید.

رژیم کتو یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات است که برای قرار دادن فرد در وضعیت کتوز طراحی شده است. اگرچه میوه ها حاوی قندهای طبیعی هستند، اما برخی از آن ها می توانند بخشی از برنامه غذایی کتو باشند. یک رژیم غذایی معمولی کتو به شدت کالری دریافتی را برای هر یک از سه درشت مغذی یا ماکروهای چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها تنظیم می کند.

در اینجا درصدهای کالری توصیه شده معمولی برای هر ماکرو رژیم کتو آورده شده است:

  • 55 تا 60 درصد کالری دریافتی روزانه باید از چربی باشد.
  • 30 تا 35 درصد کالری دریافتی روزانه باید از پروتئین باشد.
  • 5 تا 10 درصد کالری دریافتی روزانه باید از کربوهیدرات ها تامین شود.

رژیم کتو غذاهایی را که فرد می تواند بخورد، از جمله میوه ها را به دلیل مقدار کم صرف کربوهیدرات در این رژیم محدود می کند. در حالی که افرادی که از این رژیم پیروی می کنند ممکن است فکر کنند که بهتر است همه میوه ها را حذف کنند؛ ولی در واقع برخی از میوه ها با برنامه رژیم غذایی کتو در حد اعتدال مطابقت دارند. این مقاله به تفکیک به میوه هایی که فرد می تواند در رژیم کتو بخورد، می پردازد.

آیا فردی در رژیم کتو می تواند میوه بخورد؟

میوه ها حاوی قندهای طبیعی هستند که به کربوهیدرات مصرفی روزانه فرد می افزایند. افراد می توانند برخی از میوه ها را در رژیم کتو مصرف کنند. با این حال، فرد باید مراقب نوع و مقدار مصرفی خود باشد تا در درصد مجاز کربوهیدرات مصرفی اختصاص داده شده رژیم کتوژنیک خود باقی بماند. تعداد واحد کربوهیدرات های میوه ها و سایر منابع نباید از حد مجاز روزانه رژیم کتو تجاوز کند. مردم از این رژیم غذایی استفاده می کنند تا بدن خود را در حالت کتوز قرار دهند، حالتی که در آن بدن چربی بیشتری می سوزاند.

در حالی که هیچ دستورالعملی برای مصرف کربوهیدرات برای همه افرادی که از رژیم کتو پیروی می کنند وجود ندارد، مدرسه بهداشت عمومی هاروارد بیان می کند که اکثر مردم باید سعی کنند کل کربوهیدرات های خود را زیر 50 گرم (گرم) در روز نگه دارند. برخی از افراد حتی ممکن است مصرف خود را به 20 گرم در روز محدود کنند.

همه میوه ها حاوی مقدار یکسان کربوهیدرات و فیبر نیستند. آن هایی که قند بیشتری دارند و فیبر کمتری دارند، معمولاً برای رژیم کتو مناسب نیستند، اگرچه مکملی سالم برای اکثر رژیم های دیگر با مصرف کربوهیدرات بیشتری هستند. میوه هایی که قند کمتر و فیبر بیشتری دارند ممکن است در رژیم کتو مناسب باشند، اما فرد باید آنها را در حد اعتدال مصرف کند. فیبر عامل مهمی در رژیم کتو است. بدن انسان نمی تواند این ماده را هضم کند. بنابراین، لازم است که برای محاسبه کربوهیدرات های خورده شده از غذاهای حاوی فیبر، کربوهیدرات های فیبر را از کل کربوهیدرات موجود در غذا کم کنید.

این عدد تعداد خالص کربوهیدرات غذا را نشان می دهد، که توجه به آن برای کسانی که کربوهیدرات را می شمارند مهم است.با این حال، فردی که از رژیم کتو برای مدیریت یک بیماری پزشکی مانند صرع پیروی می کند، باید کل کربوهیدرات خود را به کمتر از 20 گرم محدود کند.

میوه های سرشار از فیبر عموماً کربوهیدرات خالص کمتری دارند و برای رژیم کتو مناسب هستند.

در این جا لیستی از میوه های دوستدار کتو را برای شما آورده ایم:

میوه های زیر به طور کلی کتو دوست در نظر گرفته می شوند:

آووکادو

آووکادو از خانواده میوه ها است، بر خلاف تصور بسیاری از افراد آن ها جز دسته سبزیجات نیستند. یک آووکادوی متوسط ​​150 گرمی حاوی حدود 12.8 گرم کربوهیدرات و 10 گرم فیبر است.

مقدار فیبر موجود در آووکادو به این معنی است که فقط حدود 2.8 گرم کربوهیدرات خالص دارد.

این میوه همچنین بخش خوبی از چربی های سالم و چندین ویتامین و مواد معدنی لازم را برای بدن شما فراهم می کند.

گوجه فرنگی ها

گوجه فرنگی نیز یک میوه است، اگرچه بسیاری از مردم از آن در غذاهای خوش طعم و سس استفاده می کنند.

گوجه فرنگی ها همچنین کتو دوست هستند، با حدود 4.8 گرم کربوهیدرات و 1.5 گرم فیبر در یک گوجه فرنگی کامل با وزن 125 گرم. این بدان معناست که هر کدام به طور معمول حاوی 3.3 گرم کربوهیدرات خالص هستند.

مقدار دقیق کربوهیدرات در گوجه فرنگی بر اساس اندازه و نوع آن متفاوت است. به طور کلی، یک وعده کوچک باید به فرد اجازه دهد که بدون شکستن رژیم کتو از آن ها لذت ببرد.

لیمو

لیمو طعم مرکباتی را به گوشت، مرغ، ماهی و نوشیدنی ها اضافه می کند. آنها همچنین در رژیم کتو قابل قبول هستند، یک لیمو با اندازه متوسط ​​حاوی حدود 6 گرم کربوهیدرات و 1.8 گرم فیبر دارد که حدود 4.2 گرم کربوهیدرات خالص را تشکیل می دهد. لیمو نیز سرشار از ویتامین C است.

توت فرنگی

توت فرنگی کربوهیدرات نسبتا کمی دارد و می تواند ویتامین های لازم مانند ویتامین C و A را فراهم کند. در یک وعده 100 گرمی 2/3 فنجان، توت فرنگی حاوی 7.6 گرم کربوهیدرات و 1.8 گرم فیبر است که شامل 5.8 گرم کربوهیدرات خالص است.

شاه توت

شاه توت حدود 14.4 گرم کربوهیدرات و 7.95 گرم فیبر در یک وعده 150 گرمی دارد که شامل حدود 6.4 گرم کربوهیدرات خالص است. شاه توت همچنین حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین های C، K و A است.

تمشک

تمشک حاوی حدود 14.7 گرم کربوهیدرات و 8 گرم فیبر در یک وعده 123 گرمی است که 6.7 گرم کربوهیدرات خالص را شامل می شود. تمشک همچنین حاوی ویتامین C و منگنز و همچنین آنتی اکسیدان هستند که آنها را به یک رژیم غذایی کتو تبدیل می کند.

آلو

یک آلوی کامل 75 گرمی حاوی 8.5 گرم کربوهیدرات و حدود 1 گرم فیبر است که کربوهیدرات خالص 7.5 گرم را فراهم می کند. آلو همچنین حاوی چندین ماده مغذی کلیدی از جمله فسفر و پتاسیم می باشد.

کیوی

فردی که رژیم کتو دارد ممکن است فقط در موارد نادر بخواهد کیوی بخورد. یک کیوی 75 گرمی حاوی حدود 10.5 گرم کربوهیدرات و 2.25 گرم فیبر است که کربوهیدرات خالص آن را به حدود 8.25 گرم می رساند.

از آنجایی که کیوی دارای کربوهیدرات خالص بیشتری نسبت به سایر میوه‌های موجود در این فهرست است، فردی که آن را مصرف می‌کند ممکن است بخواهد هنگام تلاش برای حفظ کتوز، مصرف کربوهیدرات خود را در طول روز کنترل کند.

بلوبری

مانند کیوی، زغال اخته از بسیاری از گزینه های موجود در این لیست در مورد تعداد کل کربوهیدرات بالاتر است. در یک وعده 1/2 فنجان، یک فرد حدود 10.9 گرم کربوهیدرات و 1.8 گرم فیبر مصرف می کند و 9.1 گرم کربوهیدرات خالص مصرف می کند.

میوه هایی که کتو دوست نیستند:

همه میوه ها برای افرادی که از رژیم کتو پیروی می کنند مناسب نیستند.

فرد باید هنگام محدود کردن مصرف کربوهیدرات خود، میوه های زیر را از رژیم غذایی خود محدود یا حذف کند.

کربوهیدرات خالص هر میوه:

گیلاس: نصف فنجان 10.4 گرم

هلو: 1 عدد 13 گرم

سیب: 1 عدد سیب متوسط ​​حدود ۲۳ گرم

پرتقال: 1 عدد پرتقال متوسط ​​حدود 14 گرم

موز: 1 عدد موز حدود 25.5 گرم

اگرچه میوه های این جدول ممکن است برای رژیم کتو مناسب نباشند، اما سالم و مغذی هستند.

 میوه های کم کربوهیدرات

یک فرد همچنان می تواند از گنجاندن این میوه ها در بسیاری از رژیم های غذایی دیگر که محدودیت کمتری در کربوهیدرات دارند، سود ببرد.

خلاصه و نتیجه گیری

افرادی که از رژیم کتو پیروی می کنند هنوز هم می توانند از برخی میوه ها در حد اعتدال لذت ببرند. میوه ها دارای مواد مغذی ضروری مانند ویتامین ها و مواد معدنی هستند که بخش مهمی از رژیم غذایی افراد هستند. برای رسیدن به کتوز یا حفظ آن از خوردن مقادیر زیاد هر میوه خودداری کنید.

کسانی که به رژیم کتو علاقه مند هستند باید قبل از شروع این برنامه با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنند، به خصوص اگر دارای هر گونه بیماری مزمن سلامتی هستند.

گزینه‌های میوه کتو زیادی وجود دارد که دارای فیبر بالا و کربوهیدرات خالص کم هستند، که آنها را به یک رژیم غذایی کامل کتوژنیک تبدیل می‌کند.

در واقع، مصرف مقداری میوه روی کتو ممکن است به ارضای میل شما به شیرینی جات کمک کند و در عین حال جریان ثابتی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را نیز تامین کند.

در زیر فهرست دیگری از میوه‌های کتو به همراه میزان کربوهیدرات خالص آن ها آمده است که شامل تعداد کربوهیدرات خالص در هر وعده می‌شود.

  • لیمو: 4 گرم کربوهیدرات خالص / میوه
  • لیموترش: 5 گرم کربوهیدرات خالص/میوه
  • توت سیاه: 6 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • تمشک: 7 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • توت فرنگی: 8 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • هندوانه: 10.5 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • طالبی: 11.5 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • شلیل: 12.5 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • هلو: 12.5 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان

بهتر است میوه کتو را در حد اعتدال مصرف کنید

به خاطر داشته باشید که اگرچه گزینه‌های فراوانی برای میوه‌های دوستدار کتو وجود دارد، مصرف میوه در رژیم کتو همچنان باید محدود باشد. حتی در یک رژیم کتو اصلاح شده، توصیه می شود برای حفظ کتوز و به حداکثر رساندن نتایج، حدود 30 تا 50 گرم کربوهیدرات خالص در روز مصرف کنید.

حتی یک یا دو وعده از این میوه‌های کم کربوهیدرات می‌تواند بخش خوبی از کربوهیدرات روزانه شما را در یک نوبت از بین ببرد و عملاً کتوزیس را از بین ببرد.

به همین دلیل، بهتر است بشقاب خود را بیشتر با چربی های سالم، غذاهای پروتئینی و سبزیجات غیر نشاسته ای پر کنید، که همگی می توانند مقدار مناسبی از مواد مغذی و مقدار کمی کربوهیدرات را برای بهینه سازی رژیم غذایی شما فراهم کنند.

آووکادو، همراه با سایر چربی‌ها مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن و کره های گیاهی، می‌تواند برای افزایش مصرف چربی‌های مفید برای قلب و رسیدن به کتوز استفاده شود. با این حال، دیگر انواع کربوهیدرات‌های بالاتر مانند انواع توت‌ها، هندوانه یا طالبی باید در مقادیر کم مصرف شوند و دفعه بعد که هوس آن ها را کردید به‌عنوان جایگزینی برای شیرینی‌ها و تنقلات با قند بالا استفاده شوند.

یک مشت توت می تواند یک خوراکی شیرین خوشمزه باشد و از خوردن آن لذت ببرید، زیرا به کاهش مصرف کربوهیدرات کمک می کند. برای لذت بردن گاه به گاه، می توانید آن را با یک قاشق خامه فرم گرفته پرچرب یا ماست یونانی شیرین نشده روی آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید حدود نصف فنجان میوه را با سبزیجات غیر نشاسته‌ای، کلاژن و شیر نارگیل ترکیب کنید و یک اسموتی میوه کتو درست کنید.

میوه هایی که باید از مصرف آن ها در رژیم کتوژنیک اجتناب کنید

اگرچه میوه های کم کربوهیدرات زیادی وجود دارد، اما همه انواع میوه ها نمی توانند در رژیم کتوژنیک قرار بگیرند.

به طور خاص، میوه‌های خشک و آب میوه‌ها مقدار غلیظی از قند و کربوهیدرات را در هر وعده بسته‌بندی می‌کنند و هنگام قطع کربوهیدرات‌ها برای رسیدن به کتوز، باید از مصرف آن‌ها به‌کلی اجتناب شود. میوه های کنسرو شده در شربت نیز ممکن است قند بیشتری داشته باشند، که می تواند به سرعت مصرف کالری و کربوهیدرات را افزایش دهد و مانع پیشرفت شما شود. همچنین بسیاری از انواع دیگر میوه ها با قندهای طبیعی بالا وجود دارد که ممکن است هنگام پیروی از رژیم کتوژنیک محدود شود. در اینجا چند نوع میوه وجود دارد که حاوی مقدار بیشتری کربوهیدرات خالص در هر وعده هستند:

  • موز: 30 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • انگور: 25.5 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • انبه: 22.5 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • گریپ فروت: 21 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • آناناس: 19.5 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • زغال اخته: 17 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • آلو: 16.5 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • پرتقال: 16.5 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • گیلاس: 16.5 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان
  • گلابی: 16.5 گرم کربوهیدرات خالص / فنجان

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک

نتیجه گیری انتهایی

میوه ها سرشار از کربوهیدرات ها و قندهای طبیعی هستند که اغلب توسط افرادی که از رژیم کتو کم کربوهیدرات پیروی می کنند برای رسیدن به کتوز محدود می شوند. با این حال، برخی از میوه‌ها را می‌توان به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم کتوژنیک در حد اعتدال گنجاند. به دنبال میوه های کم کربوهیدرات و پر فیبر باشید که کربوهیدرات خالص آن ها کم است. چند میوه دوستدار کتو عبارتند از: آووکادو، لیمو، لیموترش و انواع توت ها مانند توت سیاه، تمشک و توت فرنگی. همواره مصرف خود را در حد متعادل نگه دارید و میوه های خشک، آب میوه ها و میوه های پر قند مانند موز، انگور، انبه، گریپ فروت و آناناس را محدود کنید.از سرو گهگاهی میوه کتو برای رفع هوس خود نسبت به شیرینی و کاهش هوس خود به جای سایر خوراکی های پر قند لذت ببرید. از طرف دیگر، سعی کنید آنها را در کنار چربی‌های سالم، پروتئین‌ها و سبزیجات غیرنشاسته‌ای به اسموتی‌ها اضافه کنید تا هر روز صبح، وعده ای مغذی داشته باشید.