0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
چگونه در رژیم کتوژنیک هیدراته بمانیم: استراتژی ها و نکاتی برای آبرسانی بهینه به بدن

کم آبی یکی از علل بالقوه آنفولانزای کتو است. به همین دلیل، بسیاری از منابع برای جلوگیری از سردرد، گرفتگی عضلات، خستگی و ضعف مرتبط با رژیم کم کربوهیدرات، نوشیدن شدید آب روی کتو را توصیه می‌کنند. اما در حالی که کتو نیاز به هیدراتاسیون را افزایش می دهد، نوشیدن آب بیشتر لزوماً راه حل نیست. در واقع، نوشیدن بیش از حد آب بدون سدیم روی کتو می تواند آنفولانزای کتو را تشدید کند. چرا؟ زیرا هیدراته کردن بیش از حد سطح سدیم خون را رقیق می کند و علائم ترسناک آنفولانزای کتو را به همراه دارد.

نگران نباشید، یک استراتژی ساده و عملی هیدراتاسیون کتو را در یک دقیقه یاد خواهید گرفت. با این حال، ابتدا بیایید مقدماتی را فراهم کنیم.

هیدراتاسیون چیست؟

هیدراتاسیون به عنوان «فرایند تأمین مایع کافی برای بافت‌های بدن» تعریف می‌شود.[*]

ما مایعات را در اختیار بافت های بدن خود قرار می دهیم زیرا آب برای زندگی ضروری است. همه چیز از جریان خون گرفته تا سلامت پوست و دفع سموم به H2O بستگی دارد. [*] شاید بدانید بدن ما حدود 60 درصد وزن آب دارد. تعادل آب در بدن شما تعادل مایعات نامیده می شود و مایعاتی که می نوشید تنها یک ورودی به آن سیستم هستند. سایر ورودی‌های اصلی سدیم، کلرید و پتاسیم هستند – الکترولیت‌هایی که سطح مایع را در داخل و خارج سلول‌ها تنظیم می‌کنند.[*]

حتی اگر ورودی ها را 100% درست دریافت نکنید، بدن شما یک دستگاه متعادل کننده مایعات عالی است. همراه با کلیه‌های شما، مجموعه‌ای از هورمون‌هایی مانند انسولین، آلدوسترون، رنین، آنژیوتانسین و هورمون آنتی‌دیورتیک (ADH) اطمینان حاصل می‌کنند که سطح مایعات در حد مطلوب باقی می‌مانند. یک مثال به توضیح کمک خواهد کرد. فرض کنید بعد از یک پیاده روی طولانی، مایعات کم شده است. زیر آستانه آگاهی آگاهانه، گیرنده های اسمزی در مغز شما کاهش حجم خون را حس می کنند و به ساختار مغزی به نام هیپوتالاموس می گویند ADH ترشح کند. سپس ADH به کلیه های شما می گوید که از دست دادن مایعات از طریق ادرار خودداری کنند.[*] در همان زمان، هیپوتالاموس مکانیسم تشنگی شما را تحریک می کند. سپس تشنه می شوید، چیزی می نوشید و تعادل مایعات برقرار می شود. این نحوه عملکرد هیدراتاسیون در کتو (یا هر رژیم غذایی) است، اما بیایید بررسی کنیم که چه چیزی در کتو متفاوت است.

هیدراتاسیون

چگونه در رژیم کتو نیاز به هیدراتاسیون افزایش می یابد؟

خوردن رژیم کتو به معنای پایین نگه داشتن مصرف کربوهیدرات است. و هنگامی که مصرف کربوهیدرات را بسیار کم نگه دارید، هورمون انسولین - رئیس قند خون شما - نیز پایین می ماند. با انسولین کم، کبد شما تشویق می‌شود تا شروع به سوزاندن چربی و ساخت کتون کند. به این ترتیب شما وارد حالت منحصر به فرد چربی سوزی به نام کتوز می شوید. انسولین کم اثرات دیگری نیز دارد. همراه با افزایش چربی سوزی، انسولین کم نیز از دست دادن آب، سدیم و پتاسیم از طریق ادرار را افزایش می دهد.[*] به عبارت دیگر، رژیم کتو نیاز به مایعات و الکترولیت ها را افزایش می دهد.

در مورد وزن آبی که در مراحل اولیه رژیم کتو از دست می دهید چطور؟ آیا این شما را کم آب نمی کند؟

این یک نقطه سردرگمی رایج است. بیایید آن را روشن کنیم. تلفات اولیه آب در کتو عمدتاً ناشی از کاهش گلیکوژن - یا گلوکز ذخیره شده - از سلول‌های ماهیچه‌ای و کبد است. این گلوکز برای انرژی لازم است زیرا بدن در حال تبدیل به استفاده از چربی برای سوخت است. اما موضوع اینجاست در رژیم کتو، شما با سطوح پایین گلیکوژن سازگار می شوید، بنابراین این آب نیازی به جایگزینی ندارد.

انتشار گلیکوژن یک اثر هیدراتاسیون بیش از حد دارد - باعث می شود آب بیش از حد در گردش خون آزاد شود.[*] به همین دلیل است که بدن شما آن را دفع می کند.

در این مقاله به نکاتی برای هیدراته ماندن در رژیم کتو می پردازیم. بیایید ابتدا نگاهی عمیق‌تر به رژیم کتو بیندازیم و اینکه چرا در وهله اول می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود. توصیه می کنیم قبل از شروع یک رژیم غذایی جدید با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود مشورت کنید تا بفهمید چه چیزی به بهترین وجه با نیازها و سبک زندگی شما مطابقت دارد.

تا زمانی که فرد به رژیم غذایی حاوی درصد بالایی از چربی ها و سپس پروتئین و کربوهیدرات ها پایبند باشد، از رژیم کتو استفاده می کند. فراتر از آن، هیچ غذای خاصی وجود ندارد که مردم باید بخورند (یا از آن اجتناب کنند) تا به عنوان «کتو خوردن» در نظر گرفته شوند. گفته می‌شود، به دلیل محبوبیت رژیم کتو، بسیاری از غذاهای پرچرب و کم کربوهیدرات در حال حاضر به عنوان غذاهای «کتو» یا «کتو دوست» به بازار عرضه می‌شوند تا به مشتریان کمک کنند تا به سرعت غذاهای مصرفی را شناسایی کنند.

انواع مختلفی از رژیم کتو وجود دارد. اگر شروع به بررسی رژیم کتو کنید، متوجه خواهید شد که افراد مختلف ادعا می کنند که نسبت های متفاوتی از چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها آن را تعریف می کنند.

چرا رژیم کتو می تواند باعث کم آبی بدن بشود؟

متأسفانه برخی از افراد در حین رژیم کتو عوارض جانبی را تجربه می کنند. حتی یک نام برای این عوارض وجود دارد: "آنفولانزای کتو". مردم هنگام امتحان رژیم غذایی سردرد، خستگی، سرگیجه، حالت تهوع و سایر علائم را گزارش کرده اند. در واقع، US News & World Reports رژیم کتو را در رتبه دوم (از 35) به دلیل نگرانی در مورد تأثیر منفی آن بر سلامت قرار داده است.

برخی از علائمی که افراد در حین رژیم کتو تجربه می کنند می تواند در نتیجه کم آبی بدن باشد. هنگامی که بدن وارد کتوز می شود، کبد شروع به تولید کتون می کند. بدن باید برای خلاص شدن از شر این کتون ها کار کند. یکی از راه های انجام این کار از طریق افزایش ادرار است. اگر این مایع جایگزین نشود، ممکن است فرد دچار کم آبی شود. کتوز همچنین می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت شود.

اگر رژیم کتو دارید، به بدن خود توجه زیادی داشته باشید تا از نظر علائم کم آبی بدن خود را کنترل کنید. سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا احساس تشنگی شدید می کنید؟
  • آیا ادرار شما تیره تر است؟
  • آیا دهان شما خشک می شود؟
  • آیا سردرد، خستگی یا یبوست را تجربه می کنید؟

اگر هر یک از این سوالات در زمانی که رژیم کتو دارید در مورد شما صدق می کند، احتمالاً دچار کم آبی یا دهیدراتاسیون شده اید. در این شرایط شما لزوماً نیازی به ترک رژیم ندارید، اما باید بدن خود را سریع آبرسانی کنید.

رژیم کتوژنیک

چگونه می توانم در رژیم کتو هیدراته بمانم؟

چند راه برای هیدراته ماندن در رژیم کتو وجود دارد. اگر در حال حاضر اثرات کم آبی را تجربه کرده اید، احتمالاً بهترین کار این است که سعی کنید خود را از هر طریقی که در دسترس دارید آبرسانی کنید.

آب بنوشید

اگر شروع به تجربه کم آبی کرده اید، احتمالاً تعجب نخواهید کرد که بدانید نوشیدن آب یکی از بهترین راه ها برای هیدراته ماندن یا آبرسانی مجدد است. احتمالاً یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌های آبرسانی نیز هست. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که روزانه چقدر آب بنوشید. پاسخ به آن پیچیده تر از پاسخ سنتی "8 لیوان" است که اغلب تکرار می شود. عوامل زیادی، مانند میزان تعریق، تعیین کننده میزان آب مورد نیاز بدن شما است.

غذاهای غنی از آب بخورید

آب تنها منبع مایع آبرسان نیست. بسیاری از غذاها حاوی مقدار زیادی آب هستند. از آنجایی که رژیم کتو اجازه مصرف کربوهیدرات های زیادی را نمی دهد، بهتر است میوه ها و سبزیجات غنی از آب را برای کربوهیدرات های مجاز مصرف کنید.

میوه ها و سبزیجاتی که آب زیادی دارند از کم آبی بدن جلوگیری می کنند. آنها همچنین فیبر را فراهم می کنند، ماده ای که می تواند از یبوست شما جلوگیری کند.

این 5 میوه غنی از آب می باشند:

  • هندوانه (حداکثر 91 درصد آب)
  • توت فرنگی (حداکثر 91 درصد آب)
  • گریپ فروت (حداکثر 91 درصد آب)
  • طالبی (تا 90 درصد آب)
  • هلو (تا 89 درصد آب)

این 5 مورد از سبزیجات غنی از آب هستند:

  • کاهو (حداکثر 96 درصد آب)
  • کرفس (حداکثر 95 درصد آب)
  • بوک چوی (حداکثر 95 درصد آب)
  • تربچه (حداکثر 95 درصد آب)
  • خیار (حداکثر 95 درصد آب)

از نوشیدنی های آبرسان سریع استفاده کنید

هنگامی که نیاز دارید الکترولیت های از دست رفته را دوباره پر کنید و سریع آبرسانی کنید، یک گزینه این است که به محصولات ما مراجعه کنید. ما محصولات بدون قند اضافه شده خود را راه اندازی کردیم تا الکترولیت متعادلی را تقویت کنیم - بدون توجه به سبک زندگی یا رژیم غذایی شما. شما همچنان از مزایای سایر محصولات Hydrant برخوردار خواهید بود، اکنون با صفر گرم شکر نیز عرضه شده اند. با محصولات جدید و آبرسان ما، از کم آبی بدن سبقت بگیرید و به برنامه سلامتی روزانه خود بپردازید.

جلوگیری از کم آبی در کتو

بسیاری از توصیه های کتو حول محور جلوگیری از کم آبی بدن است که به عنوان از دست دادن خالص آب از بدن تعریف می شود. ادعا این است که نوشیدن آب بیشتر از علائم کم آبی - گرفتگی عضلات، خستگی، سردرد - که اغلب آنفولانزای کتو نامیده می شود، جلوگیری می کند. این برند از توصیه های هیدراتاسیون ریشه در دهه 1940 دارد. این زمانی بود که هیئت غذا و تغذیه آکادمی ملی علوم توصیه کرد که بزرگسالان بدون توجه به تشنگی 84 اونس آب در روز بنوشند.

مشکل نوشیدن آب زیاد چیست؟ هیدراته کردن بیش از حد با آب معمولی سطح سدیم خون را رقیق می کند و خطر ابتلا به حالت کم سدیم به نام هیپوناترمی را افزایش می دهد. این موضوع از ادبیات ورزشکاران استقامتی واضح است.[*] بخش قابل توجهی از آنها پس از مسابقه دچار هیپوناترمی (به دلیل هیدراتاسیون بیش از حد) می شوند و از علائمی مانند گیجی، بی حالی، سردرد و گرفتگی عضلات رنج می برند. در موارد شدید، هیپوناترمی می تواند منجر به آسیب مغزی، تشنج و مرگ شود.

برای روشن بودن، هیپوناترمی شدید در رژیم کتو بعید است. اما موارد جزئی کمبود سدیم که به عنوان علائم آنفولانزای کتو نشان داده می شود، احتمالاً در همه جا وجود دارد.

چرا مردم کتو تمایل به کمبود سدیم و سایر الکترولیت ها دارند؟ عوامل مؤثر عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد آب معمولی
  • افزایش دفع سدیم و پتاسیم از طریق ادرار.[*]
  • دریافت ناکافی سدیم یا پتاسیم (رژیم غذایی کتو تمیز حاوی سدیم کمی است - باید از طریق نمک اضافه شود - و غذاهای غنی از پتاسیم مانند میوه و سیب زمینی را محدود می کند).

بنابراین، روش مناسب هیدراتاسیون در کتو چیست؟

هیدراتاسیون مناسب در کتو به معنای پیروی از دو قانون اساسی است:

  • زمان تشنگی آب بنوشید
  • به اندازه کافی الکترولیت مصرف کنید

وقتی برای تشنگی آب می خورید، از کم آبی جلوگیری می کنید. شما مقدار کامل آب مورد نیاز بدنتان را دریافت می کنید. اگر از نوشیدن آب ساده خسته شده اید و در تلاش هستید که به اندازه کافی آب مصرف کنید تا نیازهای هیدراتاسیون خود را برآورده کنید، مقدار کمی از میوه های دوستدار کتو (توت ها، پوست مرکبات و غیره) را برای طعم و مزه اضافه کنید.

برخی چیزها - مانند افزایش ارتفاع یا عدم تعادل هورمونی - می توانند مکانیسم تشنگی را از بین ببرند، اما به طور کلی، تشنگی یک شاخص قابل اعتماد برای نیاز به هیدراتاسیون است.[*]

قانون دیگر هیدراتاسیون کتو مصرف کافی الکترولیت های متعادل کننده مایعات - سدیم و پتاسیم - از طریق رژیم غذایی و در صورت لزوم مکمل ها است. این به معنای خوردن سبزیجات برگدار غنی از پتاسیم، آزاد بودن با نمکدان و احتمالاً مصرف یک مکمل با فرمول مناسب است.

اگر تمایلی به مصرف مکمل‌ها ندارید اما می‌خواهید از نوشیدنی‌های الکترولیتی تجاری با مواد مشکوک دوری کنید، چند گزینه خوشمزه را در پایگاه داده دستور العمل‌های Carb Manager پیدا خواهید کرد. اگر احساس می کنید چیزی گرم و دلچسب هستید، این دستور غذای کتو استخوان را امتحان کنید. برای داشتن چیزی سبک و با طراوت، این نوشیدنی الکترولیت گرمسیری Keto همیشه مورد توجه است. اگر از نوع داده‌محور هستید، می‌توانید میزان الکترولیت مصرفی خود را با برنامه مدیریت کربوهیدرات نیز پیگیری کنید. آنچه اندازه گیری می شود مدیریت می شود.

این قوانین ساده را دنبال کنید تا روند رژیم خودتان را طوری تنظیم کنید که بهترین احساس را داشته باشید و در رژیم Keto بهترین عملکرد را داشته باشید.

 نوشیدن آب در رژیم کتوژنیک